Qlouder – Google Cloud Platform

Technology

Qlouder – Google Cloud Platform

Qlouder – Google Cloud Platform

Fanly biedt retailondernemers met haar totaaloplossing een platform voor groei. Qlouder bouwde het schaalbare fundament van het Fanly platform op het Google Cloud Platform en met Firebase technologie. Qlouder sprak  met Jord Cuiper, CEO en oprichter van Fanly.,

“Fanly startte ik in 2014”, begint de enthousiaste, jonge ondernemer Jord Cuiper. “Met inmiddels 16 medewerkers groeien we heel hard. Voordat ik met Fanly begon werkte ik bij een groot reclamebureau, waar ik veel ervaring opdeed met data-gedreven en persoonlijke marketing. We werkten voor grote merken, en ik leerde dat het belangrijk is om mensen op een persoonlijke manier aan te spreken en segmentatie toe te passen. Door mensen te herkennen, erkennen en belonen, voelen zij zich betrokken bij een merk. Vanuit die ervaring ontstond het idee voor Fanly; lokale ondernemers (opnieuw) verbinden met hun lokale klanten. Hiermee vergroot de ondernemer de loyaliteit van zijn klanten, breidt zijn klantenbestand uit en zorgt voor een structureel hogere omzet.”

Cuiper oogt ontspannen in zijn kantoor in hartje Amsterdam. Deze nieuwe generatie ondernemer is naar eigen zeggen 24/7 met Fanly bezig. Zo wordt hij regelmatig ‘s nachts middenin de opzet van een landingpage wakker. Fanly is voor Cuiper niet zijn werk, maar zijn tweede thuis en hij geniet elke dag van het succes.

Self learning organisation

“Wij groeien doordat we continu open staan om te leren’, vervolgt Cuiper. “We maken fouten, daar leren we van en juist daardoor ontstaat. We werken met een jong team, de meeste van ons zijn tussen de 25 en 35 jaar en dat vertaalt zicht naar onze cultuur van trial en error. We zijn continu bezig met de vraag hoe we ons verder kunnen ontwikkelen. Ik zie bij onze medewerkers dat geld niet de belangrijkste drijfveer is. Fanly biedt mensen een plek waar het echt leuk is om te werken. De groei en het succes zijn tastbaar en een ieder van ons heeft daar dagelijks invloed op.”

Qlouder: Firebase en Google Cloud Platform

Cuiper vervolgt: “Voordat we met Qlouder samenwerkten hadden we een houtje-touwtje infrastructuur. Voor onze ambities is een schaalbaar platform essentieel. Ik heb daarin veel vertrouwen in Google-technologie en Qlouder is daarin een belangrijke schakel. Zij kijken verder dan de bouw van het platform; zij creëerden het fundament waarmee we onze doelen kunnen verwezenlijken.” Voor de bouw van de onderliggende architectuur maakte Qlouder gebruik van Firebase. Daarmee ontstond de mogelijkheid om een rijke database op te bouwen. “Bij onze data draait alles om privacy, security en beschikbaarheid. We hebben een stabiele omgeving en kunnen beschikbare data eenvoudig clusteren, queries draaien en op winkelniveau inzichtelijk maken. Onderdeel van onze propositie is het inzichtelijk maken wie de vaste klanten zijn, hoe vaak ze terugkomen en wat hun voorkeuren zijn. Bovendien vertellen we retailers hoeveel extra producten ze via het spaarprogramma verkopen.” De komende periode migreert Qlouder het platform naar Big Query op het Google Cloud Platform. Op deze manier kan Fanly ook op de lange termijn diepgaande data-analyses uitvoeren.

Hoe werkt Fanly?

Veel winkeliers bieden klanten de mogelijkheid punten te sparen. Consumenten doen hier graag aan mee, maar vaak doen zij niets met hun gespaarde punten. De oorzaak? Verouderde spaarprogramma’s (card-based) en een niet relevant aanbod. Over hoe dit beter kan vertelt Cuiper: “Wij maken sparen interactief en inzichtelijk (mobile), stel je komt drie keer per week in de sportschool, dan spaar je bij ieder bezoek punten en al na een paar bezoeken kun je kiezen voor een beloning uit het spaarprogramma, zoals een gratis shake in de bar, korting op sportartikelen of een personal training. Dat is relevant voor jou als sporter en op zo’n moment wordt sparen interessant.” Fanly richt zich op retailers waar consumenten met een vast patroon (binnen 4-6 weken) terugkomen. Naast sportscholen, is de formule succesvol voor kapperszaken, nagelstudio’s, zonnebankstudio’s, wasstraten en ook salade- en koffiebars. “Fanly is een upsell platform, het biedt meer inzicht in klantgegevens: het geeft vaste klanten een leuke korting, en ondernemers kunnen meer omzet genereren uit hun bestaande klanten. Een echte win-win situatie.”

Customer Succes Manager

Cuiper vindt het succes van zijn klanten zo belangrijk dat Fanly werkt met Customer Succes Managers (CSM). “Onze CSM’s adviseren retailers over de keuze voor producten in het spaarprogramma, hoe ze het programma onder de aandacht kunnen brengen, en zodoende zorgen voor terugkerende klanten en meer (additionele) verkopen.” Inmiddels weten wij goed wat werkt en niet werkt,

Toekomst Fanly

Cuiper heeft helder voor ogen waar hij naartoe wil met Fanly: “Het is mijn droom met Fanly uit te groeien tot één van de leidende spelers in Europa van Cloud-gebaseerde loyaliteitsoplossingen voor middelgrote retailers, POS providers en andere retail-gerelateerde derde partijen. Zoals gezegd, het gaat snel. Nog dit jaar verwelkomen we vijf nieuwe medewerkers en onlangs tekenden we de eerste overeenkomst met een aantal Belgische partijen. Ook werkt Fanly aan koppelingen met kassapartijen, waardoor straks data, persoonsgegevens en gedrag gebundeld zijn.”

Samenwerking met Qlouder

Cuiper: “Qlouder is voor ons echt een partner voor nu en in de toekomst. Ik vind ze fantastisch, ze beschikken over enorm veel kennis en de juiste mindset. Zij dragen dan ook zorg voor ons fundament. Daarbij gaan ze voor het resultaat en dat maakt voor ons het verschil. Met de Qlouders praten we regelmatig over de nieuwe ontwikkelingen van Fanly. Zij houden ons op de hoogte van nieuwe technologie. Ik bepaal de koers voor Fanly, Qlouder draagt daaraan bij. Net als wij kijkt Qlouder naar de lange termijn; een investering in de toekomst van beide organisaties.”

Bigger picture

Met de introductie van Fanly ontstond een SaaS loyalty tool voor de MKB retailmarkt. “Het platform heeft zoveel mogelijkheden. We zijn nu in gesprek met vastgoedeigenaren en praten over een white label propositie. Hiermee zetten zij een loyalty platform op zodat retailondernemers van winkelcentra hun omzet kunnen verhogen. Met de inzet van vouchers en evenementen kunnen winkeliers klanten verleiden voor een terugkerend bezoek.” Een persoonlijke relatie met klanten is volgens Cuiper datgene waarop een winkelier zich moet richten: “Ken je klant, biedt een relevant aanbod en zorgen dat de service in de winkel daarop aansluit.”

Floris Heeg

My name is Floris, I'm product & customer developer at Fanly. Our cloud & locations based technology unlocks a wide range of new opportunities for loyalty-marketing, data intelligence and integrations with third party software (POS/CRM/WEB).