Waarom je loyalty 3.0 kunt vergelijken met Spotify

New

Waarom je loyalty 3.0 kunt vergelijken met Spotify

Waarom je loyalty 3.0 kunt vergelijken met Spotify

The Sunflower Loyalty

Tech Talk: een interview met onze technische partner.  

Dit keer interviewen we Qlouder. Hannah Deen werkt vanuit Qlouder als Data Scientist voor Fanly. Zij kan alles vertellen over onze samenwerking met Qlouder en wat zij doet voor Fanly. Hannah vergelijkt de technische mogelijkheden van loyalty 3.0 met Spotify en legt hieronder uit waarom.

Hannah, leg uit: wat doet Qlouder voor Fanly en wat doe jij?

“Bij Qlouder werken we met het Google Cloud Platform. Alle data die voortkomen uit de Fanly app, de White label apps, de kassa’s van onze klanten en het dashboard worden opgeslagen in het Google Cloud Platform. Fanly beheert alle data op een veilige en betrouwbare manier. Alles wat daar is opgeslagen, analyseer ik en daaruit trek ik conclusies. Uit bestaande informatie, creëer ik nieuwe waardevolle informatie. Met deze actionable data kan ik het gedrag van consumenten voorspellen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat een gebruiker van The Sunflower app om de week op zaterdag rond 13:00 uur naar de zonnebank gaat. Als ik zie dat deze gebruiker al veel punten heeft gespaard, dan is het een goed moment om een pushnotificatie te sturen. Dan stuur ik de klant op de zaterdag dat deze klant altijd komt, een pushbericht met een kortingsvoucher. Dit is een enorme trigger voor de klant om op die dag zijn punten in te leveren en terug te gaan naar The Sunflower.”

Wat is Firebase?

“Firebase is het platform, het web van connecties tussen alle systemen. Als ik de technische aspecten van de verschillende vormen van loyaliteit met elkaar vergelijk, dan kan je de traditionele stempelkaart vergelijken met het oude cassettebandje. Kun je het nog herinneren? Wachtend op dat ene nummer en dan snel de recordknop indrukken, en daarna afspelen op je walkman. Voor de rest kon je daar niet zoveel mee. Jaren later was daar de iPod,  die vergelijk ik met loyalty 2.0. Een behoorlijke vooruitgang qua techniek en opslagcapaciteit. Die kan je vergelijken met spaar-appjes, waar je je fysieke spaarkaart in op kunt nemen. Het brengt meer gemak voor de consument, en de retailer kan er ook al veel meer mee dan met de traditionele spaarkaart.

“Als ik de technische aspecten van de verschillende vormen van loyaliteit met elkaar vergelijk, dan kan je de traditionele stempelkaart vergelijken met het oude cassettebandje.”

En nu is er Spotify – loyalty 3.0 – waarmee de tijd wordt ingehaald. Waar het bij het cassettebandje en de iPod nog ging om persoonlijke, fysieke zaken, zie je dat het met Spotify niet gaat om het apparaat, maar om een dienst die beschikbaar wordt gesteld via de cloud. Waar je ook bent, en via welk kanaal je het wilt luisteren, je kunt altijd bij jouw persoonlijke Spotify-account. De uitkomst is nog steeds hetzelfde: je kunt muziek luisteren. De manier waarop is véél uitgebreider, makkelijker en persoonlijker. Zo moet je dat ook zien met de techniek achter Loyalty 3.0. Het spaarmechanisme, je persoonlijke account en het spaarprogramma zijn via de cloud beschikbaar. Daarbij maakt het niet uit of je inlogt via een app op je smartphone of online geconnect bent in de webwinkel van een deelnemende retailketen. Dat wordt allemaal mogelijk gemaakt door Firebase in combinatie met het Google Cloud Platform. Uniek!

Waarom is het noodzakelijk dat jullie met Firebase werken?

Firebase biedt uitgebreide mogelijkheden rondom analytics, direct messaging, profiling en reporting. Het geeft ons inzicht in de customer journey, waardoor we op relevante momenten waarde kunnen toevoegen. Ik duik diep in de cloud om logische verbindingen te maken. Het gaat er namelijk niet alleen om hoeveel consumenten de Fanly of White label-app downloaden, maar wat spaarders doen en daar relevante conclusies uit te trekken. Door middel van real-time data worden consumenten op het juiste moment getriggerd in de customer journey.”

Wat merkt de klant van Fanly ervan?

“Dankzij Firebase is het heel simpel om actionable data te verkrijgen waarop activiteiten slim kunnen worden ingezet. Je kunt namelijk het gedrag van de spaarders analyseren en voorspellen, om zo op het juiste moment in de customer journey klanten te triggeren. Als gevolg heeft dit een vaker terugkerende klant en uiteindelijk een hogere customer lifetime value. Dat is zeer waardevol voor de klanten van Fanly, want uiteindelijk levert het meer omzet op.”

Waarom passen jullie Firebase toe bij Fanly?

“Qlouder, maar ook Google vindt Fanly een hele leuke klant! Het product van Fanly is namelijk precies waar Firebase voor ontworpen is. Firebase zorgt ervoor dat de app, het dashboard en data die wij pushen naar bijvoorbeeld de point of sale altijd realtime en dus relevant is. En dat is iets waar behalve de klanten van Fanly ook de consument blij van wordt. Door real-time data krijgen consumenten meteen updates te zien. Eigenlijk ben ik een belangrijke schakel tussen de klant van Fanly en de consument. Dat maakt mijn werk zo leuk.

Voor meer informatie over Cloud – Based Loyalty Marketing: Fanly

Kitty Onwezen

Met mijn content inspireer en enthousiasmeer ik retailers en merken over cloud based loyalty marketing. Als ik niet aan het schrijven ben dan ben ik wel aan het piekeren over de juiste grammatica, inspirerende infographics of interviews.